Har du inga möjligheter att besöka vår butik
Då kan vi skicka varor hem till dig

Vad kostar frakten?
Fraktkostnaden styrs efter vikten på det du handlar. För att få reda på vad frakten blir så skickar ni enklast ett mail till oss där ni uppger vilken vara ni är intresserad av så återkommer vi med ett pris på frakten
Leveranstiden är ca 2 - 5  arbetsdagar beroende på vart du bor i landet. (beställningsvaror kan ta längre tid)

Leverans till servicepoint DHL
För paket upp till 20 kg som är max 120cm långt och inte är större än 50x50cm levererar vi till DHL Servicepoint, som är ett utlämningsställe i närheten av din valda leveransadress. När du får en avisering från DHL om att paketet finns att hämta ut hos ett ombud tar du med dig sändningsnumret och legitimation. I aviseringen framgår det till vilket ombud paketet har levererats. Paketet ligger kvar hos ombudet i 14 dagar. Tänk på att vissa varor som har en totalvikt över 20kg även kan levereras via ombud.

Hemleverans
Övriga produkter som finns i dammcenters sortiment levereras inom Sverige så nära transportören kommer fram till kundens infart eller grind, inbärning ingår ej. Det är viktigt att du som kund planerar mottagandet av varorna i förväg.
Produkterna levereras under dagtid fram till porten om du bor i lägenhetshus eller fram till tomtgränsen om du bor i villa. Du blir aviserad dagen innan leverans på det aviseringsnummer du anger vid köpet . Fraktbolaget lämnar normalt  en ungefärlig leveranstidpunkt på ca 3-4 timmar under för- eller eftermiddagen och det kräver att en mottagare kvitterar leveransen.  Viktigt! I vissa fall där transportör inte kan färdas på det vägunderlag som krävs för att ta sig fram eller har möjlighet att vända med den typ av transportmedel som används, så måste beställare själv ordna vidare transport ifrån det stället vart transportören närmast kan lossa varorna. Känner du dig osäker så vänligen kontakta vår oss innan beställning för mera information.

Leveranstiden för beställningsvaror kan variera beroende på produkt och leverantör. Vi meddelar alltid ett leveransdatum för beställningsprodukter. Om leveransförsening uppstår meddelar Vi kunden detta genom mail. Vi friskriver sig alla krav gällande ersättning från kunden gällande leveransförseningar.
Om det utlovade leveransdatumet blir ändrat har kunden rätt att häva köpet om kunden ej godkänner det nya leveransdatumet. Vid de tillfällen där kunden betalt i förskott och vill häva köpet på grund av försenad leverans får kunden pengarna tillbaka senast 7 dagar efter upphävningen.

Kvittens av fraktsedel
Det krävs att en mottagare kvitterar leveransen, om annat avtal skulle förmodan ingås mellan transportör och mottagare så frånskriver vi oss allt ansvar om skador skulle uppstått på godset under leveransen.

Leverans till öar
Vid leverans till öar som saknar broförbindelse avtalas leverans särskilt för pris, leveranstid och leveranssätt.
( gäller ej gotland )

Transportskada
Alla skador som kan uppstå under transporten hem till dig ansvarar vi för. Om du vid mottagandet mot förmodan skulle upptäcka att försändelsen är transportskadad, skall du genast på plats anmäla detta till transportbolaget genom att notera skadan på fraktsedeln innan leveransen kvitteras. Anmäl därefter skadan direkt till vår kundtjänst på tel 044-229494 så att vi på bästa sätt kan hjälpa dig med reklamationen. Inom 5 arbetsdagar har du möjlighet att anmäla dold skada/transportskada dvs skador/transportskador som inte varit möjligt att konstatera vid mottagandet av produkten. Detta gör du genom att ringa vår kundtjänst eller skicka e-mail till info@dammcenter.se. Dold skada/Transportskador anmälda efter 5 arbetsdagar från mottagandet godkänns ej. Du måste därför inspektera varans skick samt avemballera varan direkt efter mottagandet. Vid eventuella transportskador skall emballaget sparas för eventuell retur eller utbyte av vara.

Leveransförseningar
Vid leveransförseningar informeras du, om möjligt, om det. Orsaker till leveransförseningar är t ex när en leverantör/fraktbolag inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Vi förbehåller sig rätten till friskrivning från all ersättning till kund gällande leveransförseningar. Skulle en leveransförsening mot förmodan uppstå har kunden rätt att utan kostnad häva köpet. OBS! Detta gäller ej produkter som ej är lagerförda och som produceras efter kundens beställning. Då måste förseningen vara av betydande art.

Ej mottagen order
Om du inte är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår. Detta gäller även paket som levereras till utlämningsställe och som ej har lösts ut. Särskilda önskemål om din leveras ska meddelas oss vid beställning.
För paket upp till 20 kg som är max 120cm långt och inte är större än 50x50cm levererar vi till DHL Servicepoint, som är ett utlämningsställe i närheten av din valda leveransadress. När du får en avisering från DHL om att paketet finns att hämta ut hos ett ombud tar du med dig sändningsnumret och legitimation. I aviseringen framgår det till vilket ombud paketet har levererats. Paketet ligger kvar hos ombudet i 14 dagar. Efter tre påminnelser skickas det tillbaka till oss.
Ej mottagen order.

Öppetköp
När vi skickar varor till dig har du alltid 14 dagars öppetköp. Vill du retunera en vara så är det viktigt att du bifogar information om vem varan tillhör så vi vet vem vi ska betala tillbaka pengar till. Var noga med att emballera varan väl så den ej går sönder under transporten till oss.
Öppetköp gäller alla varor utom växter, beställningsvaror, reservdelar samt varor som sälj / m
(varor som säljs / m är tex dammduk, skyddsduk, kokosmatta, stenfolie, slang, reservdelar, beställningsvaror)
hör av dig till oss om du är osäker.
Du som kund betalar alltid fraktkostnader oavsett om du ej önskar din vara, samt ev kostnad av returfrakt.

Retur
Önskar du retunera en vara till oss ska den skickas till följande adress
(glöm inte ange vem som sänder varan i retur)
Utesystem Sverige AB
Dammcenter
Levinsväg 4
291 73 Önnestad
044-229494
Tänk på att vi inte hämtar ut paket
som kommer till tex. en postterminal eller ett utlämningställe för paket, vi löser inte heller ut paket som ska förskossbetalas. Tänk på att försäkra dig om att paketet kommer till vårt företag vid en retur
Och inte till ett utläningställe


Om du inte är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår. Detta gäller även paket som levereras till utlämningsställe och som ej har lösts ut.